Бути чесним дорого - інтерв'ю з Вадимом Бікуловим про ринки автомобільних грузоперевозок

Компанія JIT+ відома тим, що випустила мобільний додаток, яке дозволяє оптимізувати автомобільні перевезення зернових. Однією з задач цифрової платформи є мінімізація людського фактору в логістиці зерна і, як наслідок, уникнення простоїв автотранспорту та корупційних ризиків. З цією метою, компанія реалізує ще один проект - працює з перевізником, який в порядку експерименту надає 10 машин, які виконують доставку вантажів без порушення габаритно-вагових норм.

Власник Джит+ Вадим Бікулов розповіл журналістові ЦТС про те, що показав експеримент, реально держава бореться з перевантаженням і, як в цілому виглядає ринок автоперевезень зерна на сьогоднішній день.

Навіщо вам знадобилося проводити експеримент з 10 вантажівками? У чому особливості цих машин?

Ми хотіли зробити зріз по ринку України, щоб зрозуміти, що відбувається. Для цього виділили одну транспортну компанію, поставили 10 машин. Машини працюють без перевантаження, щоб виявити ефективність таких перевезень. Ми максимально полегшили вантажівки, домоглися того, що тара машини становить 14,1-14,5 т. Переоформили під контейнеровоз, зробивши всю дозвільну документацію. Отже, якщо раніше в рамках закону ми везли 24-25 т, то сьогодні можемо брати близько 28 т вантажу (24 т тисне на вбудовану задню вісь, 12 т - на провідну, 12 т - на "рульовку"). Почали працювати.

З чим ми зіткнулися? Це традиційні проблеми - корупційна складова. Ми побачили, що на ці переобладнані машини стали вантажити згідно з нормами - по осях проходимо, по загальній вазі... Але виникла проблема - машині, щоб заробити таку ж кількість грошей, як та, що їде з перевантаженням, потрібно у півтора-два рази більше проїхати. Водії кажуть: "Щоб заробити 3 тис. грн потрібно з Чернівців приїхати до Миколаєва, це близько 700 кілометрів. А той, який їде з перевантаженням, вантажиться у Скадовську - 180-200 км від Миколаєва. Взяв перевантаження, приїхав, заробив ті ж самі гроші". Тобто наші водії проїжджають в два рази більше - 3-4 дні витрачають на рейс, а порушник вагових норм робить рейс за день-два. На вивантаженні вони коштують однаково, що приїхав з близької відстані з перевантаженням, що з дальнього з дотриманням габаритно-вагових норм.

eda443566ce762804e314bc7732b71c7

Як оплачується робота водія?

Оплата праці водія - це від 12 до 15% від фрахту. Виходить, що водій, який їде без перевантаження, отримує в два рази менше. Отже, власник теж йде в мінус - машина повинна проїхати в півтора-два рази більше кілометражу, що веде до швидкого зносу автомобіля.

 

А як реагують на ситуацію на терміналах, куди доставляється зерно?

Ми зіткнулися з тим, що на терміналах, де корупція процвітає, завжди є проблема відцифрувати це все. Там все продовжує працювати в ручному режимі, тому що охоронцям вигідно перепродувати місця у чергах... Особливо це стосується піку сезону. Якщо черга на 2-3 дні, то продати чергу коштує 800 грн. Якщо це не піковий сезон, то авто позачергово проїжджає за 400 грн. Тому охоронцям це цікаво. На терміналах, які пропускають по 200-400 машин на добу, 30%-40% машин заїжджає, купуючи місця у чергах.

 

А перевізник, який намагається працювати в чисту і не "вбиває" дороги, не дає хабарів, зрештою і стоїть довго. Тобто виходить, що бути чесним і працювати - дорого!

 

Яка зараз в цілому ситуація з автопарком в країні?

Роки чотири тому дуже цінувалися зчіпки - можна було везти з перевантаженням. Плюс, господарства радянського зразка з 30-ти тонними вагами не мали змоги вантажити напівпричепи. Потім, коли заявили про боротьбу за дотримання габаритно-вагових норм, стало не вистачати напівпричепів з-за меншою тари автопоїзда. Всі кинулися купувати такі машини. І на сьогоднішній день, як і в ситуації з вагонами, парк автотранспорту сильно переповнений. Зараз ми спостерігаємо божевільний демпінг цін. Люди, лише б тільки не стояла машина, намагаються возити за мінімальною вартістю.

Багато господарства, які обпеклися пару років тому через брак вантажівок, тепер самі нстали їх купляти. Зараз навіть в найбільш зубожілих господарствах можна зустріти, наприклад, новенький MAN Євро-6. У господаря питаєш, а він каже: "Навіщо я буду ризикувати? Я краще куплю 1-2 машини і в пік сезону з трактористом все спокійно вивеземо. Плюс, на мене не буде тиснути трейдер, із-за стислих термінів доставки у контракту - я підписав контракт на певний обсяг і протягом року поступово це вивезу".

Тобто зараз проявляється тенденція, що фермери, які мають кошти, обзаводяться своїм вантажним автотранспортом?

Так, фермери намагаються максимально убезпечитися і купити транспорт. І це теж веде до перенасичення ринку. Але фермер, звичайно, в цій ситуації виграє. Йому цей актив потрібен, щоб у пік сезону не втратити свій урожай.

Компанії, які обросли транспортом, зараз, навпаки, перебувають у невигідній ситуації. Так як і залізниця вивозить зернові ефективніше, ніж це було рік тому, і порти перевалюють більше, також, завдяки теплій зимі, великі обсяги перевезень у січні-лютому продовжують йти по річці.

Це призводить до того, що багато перевізників вихоплюють максимально дешеві контракти і пропонують на 300-500 км вивозити вантаж за ціною залізниці. Щоб заробити, перевізник починає брати перевантаження. І це породжує замкнуту систему.

"Укртрансбезпека" на це реагує?

Ми бачимо, особливо по Миколаївській області, що "Укртрансбезпека" приїжджає на день-два. І в цей час всі стоянки з вантажівками переповнені. Така ж ситуація в Одесі. Тільки "Укртрансбезпека" їде, всі ці потоки прориваються просто напряму.

1100

Тобто жорсткого контролю немає?

Жорсткого контролю немає - приїхали, позначили свою присутність і поїхали.

А як же заяви про те, що у нас йде жорстка боротьба з перевантаженням?

Цього немає! Це відбувається вибірково та за погодженням з усіма перевізниками.

Є маса телеграм-каналів, де повідомляється, про роботу "Укртрансбезпеки"...

Позитивної динаміки у порівнянні з попередніми роками немає?

Немає. Як було, так і залишилося. Відсоток падав, але ситуація, про яку я розповів вище, повертає все на свої місця. 

За суб'єктивними оцінками, скільки приблизно відсотків перевезень зараз виконується з дотриманням вагових норм?

Таких машин на сьогоднішній день зустрічається  20%, максимум – 30%. У сезон цей відсоток вище, можливо, до 60%. Коли економіка і тарифи це дозволяють.

Простежується в Україні зараз тенденція до уніфікації зерновозів, як у США чи країнах ЄС?

Уніфікації ніякої немає. Переважно всі йдуть на підйомники. Єдине, що зараз борються за тару. Наприклад, купують алюмінієві кузови, для перевезення олії купують алюмінієві бочки.

Ми не можемо переходити на європейські стандарти автотранспорту, тому що у нас доріг немає.

У нас вся біда - з інфраструктурою. Дороги розбиті, і алюмінієві кузова і рами, що дозволяють полегшити тару машини, довго не «ходять» - рік, максимум два і вони тріщать по швах. А алюміній дорого перетравлювати.

В Європі всі зерновози алюмінієві. Ми не можемо переходити на європейські стандарти автотранспорту, тому що у нас доріг немає.

В цілому, рухомий склад, звичайно, оновлюється за рахунок автомобілів стандарту Євро-5, Євро-6. Але повторюся, ті ж машини Євро-6 не адаптовані під наші умови. Вони не витримують наше паливо, через "убиті дороги у багатьох проводка починає перетиратися - некоректно працюють датчики. Такі машини більш економічні, але їх ремонт дорожчий. 

Яке на даний момент співвідношення нових машин на загальному обсязі?

 Таких відсотків 30 зараз.

В продовження теми інноваційної - на якому етапі зараз знаходиться впровадження програми Джит+?

 Ми отримали відгуки від клієнтів, які вже користувалися нашим додатком.  Зараз, з урахуванням побажань, покращуємо програму. І готуємося до випуску третього релізу.  Процес дуже довгий, але радує одне, що топ-менеджери великих гравців зернового ринку намагаються максимально вписати це в свої бізнес процеси, а саме в ланцюжок постачання сировини, синхронізуючи наш додаток зі своїми програмами.

Додаток, як і раніше, буде орієнтовано на перевезення зернових?

 На сьогоднішній день так, воно буде "заточене" під зерно.

 Але тут ще раз хочу повернутися до теми нашої розмови і відзначити, що яким би прогресивним не було технічне рішення, в системі, де панує беззаконня, впроваджувати його вкрай складно.  Ти неконкурентоспроможний, якщо працюєш за законом. Такі рішення, якщо впроваджуються, то повинні поширюватися на весь ринок, де всі будуть дотримуватися єдиних "правил гри". Тоді це буде працювати, як і у наших партнерів в Європі і Америці!  Тому хочеться сподіватися, що в цьому році вдасться поставити крапку з перевантаженням автотранспорту в Україні, тим самим зробивши перший крок до європейських норм життя автоперевізника і будь-якого громадянина, який користується нашою інфраструктурою.